Ons onderwijs

We leggen de nadruk op het opbouwen van een sterke (kennis)basis. Tegelijkertijd benadrukken we het belang van zelfbewustzijn bij kinderen en het respectvol omgaan met anderen en de wereld om hen heen. 

 

Een stevige basis  

Wij streven ernaar onze leerlingen een zo stevig mogelijke basis mee te geven. Een goede beheersing van de basisvakgebieden taal en rekenen is van groot belang om goed te kunnen functioneren in de samenleving. Deze basisvakgebieden komen daarom dagelijks terug in ons onderwijsaanbod. De leerkracht geeft effectieve instructie met behulp van verschillende lesmethodes. Wij differentiëren in verschillende niveaugroepen en bieden ondersteuning, zodat wordt ingespeeld op de behoeftes van de leerlingen. Wij volgen het leerproces van onze leerlingen nauwgezet en handelen hiernaar. We begeleiden onze leerlingen naar een mate van zelfstandigheid. Een essentieel onderdeel hiervan is de ontwikkeling van executieve functies. 

 

Engels en IPC  

Naast de Nederlandse taal, bieden wij ook de wereldtaal Engels aan vanaf groep 1. Onze leerlingen leren op speelse wijze spreken, luisteren, lezen en schrijven in het Engels. De vakken wereldoriëntatie, kunst en techniek bieden wij thematisch en in samenhang aan middels IPC (International Primary Curriculum). Zo leren leerlingen verbanden zien en denken vanuit verschillende invalshoeken. In ons IPC-onderwijs integreren we ook zoveel mogelijk de Engelse taal. Met de combinatie van IPC en Engels stimuleren wij onze leerlingen om nieuwsgierige wereldburgers te worden.

 

Pedagogisch klimaat 

We zijn trots op ons pedagogisch klimaat. We bieden een veilige leeromgeving waarin we ernaar streven alle leerlingen te zien en waarin ieder kind zichzelf mag zijn. Een duidelijke structuur en voorspelbaar gedrag en handelen door het schoolteam ondersteunt deze omgeving. De school is een sociaal-emotionele oefenplaats, waar leerlingen zichzelf en de ander leren kennen. Op Stepping Stones gebruiken we de methode Kanjertraining. Leerlingen leren omgaan met elkaar en onderlinge verschillen te accepteren, te respecteren en te waarderen. Hiermee leveren wij een bijdrage aan de wereldburgerschapsvorming van onze leerlingen.